ضعیف‌ترین درس انسانی‌ها در کنکور97

ضعیف‌ترین درس انسانی‌ها در کنکور97

در این مقاله خواهید خواند:

دسته‌بندی داوطلبان و دانش آموزان در درس زبان انگلیسی

پیش‌بینی‌های داوطلبان هر دسته 

درستی و نادرستی تخمین‌ها

پیش‌بینی معلم-مشاور

تحلیل وضعیت پاسخگویی

ویژگی‌های خاص کنکور97

جمع‌بندی مطالب 

جزو کدام گروه هستید

وقتی حرف زبان انگلیسی کنکور می‌شود، داوطلب‌های کنکور را جزو یکی از این سه گروه باید دانست:

1) آن‌هایی که خوب از پس کتاب درسی برآمدند و مسلط بر مطالب آن هستند.

2) گروهی که پا را فراتر از کتاب درسی گذاشتند و با مطالعه یا کلاس‌های خارج از مدرسه، در زبان انگلیسی از هم‌کلاسی‌های خودشان یک سر و گردن بالاترند.

3) دسته‌ای که در این درس وضعیت مطلوب را ندارند و جزو دانش آموزان ضعیف هستند که شاید بتوان گفت اکثر داوطلب‌های کنکور علوم انسانی در این گروه قرار دارند.

پیش‌بینی‌های هر گروه

هر کدام از این گروه داوطلبان و دانش آموزان برای کنکور زبان خود، تخمین ها و پیش‌بینی‌هایی دارند.

گروه اول به درصدی متوسط و شاید هم کمی بالاتر فکر می کنند. گروه دوم می خواهند با تکیه بر دانش و تسلط زبانی خود، جانانه به سوالات این درس در کنکور حمله کنند و درصدی عالی را در کارنامۀ نتایج ببینند. اما گروه سوم به چند سناریو فکر می کنند؛ در بهترین حالت به این فکر هستند که چند سوال بیشتر را پاسخ ندهند که معمولا به سراغ مبحث گرامر می روند. یا در حالتی دیگر اصلا به درصد این درس فکر نمی کنند و می خواهند با مطالعه و درصد بالایی که برای سه درس دیگر دارند، آن را جبران کنند.

دقت در پیش‌بینی‌ها

منظورم این نیست که پیش‌بینی‌های شما را پیش‌گویی کنم. می‌خواهم با آمار و ارقامی با شما سخن بگویم که نتیجۀ داوطلبان کنکور سال اخیر است. اما اینکه چطور می‌شود به این نتایج اعتماد کرد وقتی آن‌ها داوطلبان کنکور نظام قدیم بودند و اغلب شما نظام جدید هستید، بحثی مرتبط با «رفتار کنکوری» است.

پیش‌بینی من

با توجه بر اصل رفتار کنکوری می‌شود به این نتیجه رسید که وضعیت کلی نتایج داوطلبان در یک سال کنکور، تا حدود زیادی (نه به صورت کامل) مشابه چند سال قبلی است. این تغییر در نتایج در میان مدت و گاها در طولانی مدت دچار تغییرات می شود.هر سه گروه می توانند به درصد و نتیجۀ مورد نظرشان برسند؛ با این شرط که ابتدا استراتژی درست این درس را بشناسند و در مرحلۀ بعد روش مطالعۀ مناسب را داشته باشند.

رفتار کنکوری: به مجموعۀ عملکرد داوطلب کنکور در سه بازۀ زمانی: 1) قبل از برگزاری کنکور (روش مطالعۀ دروس) 2) حین برگزاری کنکور (استراتژی پاسخ‌دهی) 3) نتیجۀ دو مرحلۀ قبل در قالب درصد پاسخگویی.
استراتژی درست

یعنی مسیر پیش روی خودتان برای رسیدن به هدف را بشناسید و بدون این شناخت، شروع به حرکت در این مسیر نکنید. البته که در زمان طی مسیر می بایست با کنترل رفتارهای کنکوری خود سعی کنید در مسیر درست باقی بمانید.

بازۀ درصد

تعداد داوطلبان این بازه

میانگین این بازه

100

14

100

100-90

46

94.1

90-80

173

85.8

80-70

271

75.2

50-60

402

65.3

40-50

664

54.7

50-40

961

45.1

40-30

1728

34.7

0-20

2755

24.8

20-10

8667

14.4

10-0

29686

4.5

منفی

142285

1-

سفید

8

-

جمع کل داوطلبان

187660

نفر

میانگین کشوری

2/1

درصد

فایل کامل این جدول را در پایان همین مقاله-مشاوره دانلود کنید

(توضیح اینکه در آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش که منبع این آمار هست، از عبارت «منفی» در بازۀ یکی مانده به آخر استفاده شده که به احتمال زیاد داوطلبان با درصد صفر را هم پوشش بدهد)

تحلیل جدول فوق

 به تعداد داوطلبانی که در بازۀ منفی هستند نگاه می‌کنیم. 76% کل داوطلبان در این بازه قرار دارند. این درصد خیلی جدی است.

یادتان باشد در حال تحلیل درس زبان برای رشتۀ علوم انسانی هستیم که در ذهن و تصور و محاسبات اغلب داوطلبان و مشاورها، درس زبان جزو درس های ضعیف است اما نه ضعیف تر از ریاضی و منطق-فلسفه ! اتفاقی که در کنکور 97 افتاده وموجب شده درس زبان بیشترین تعداد داوطلبان با درصد صفر یا منفی باشند.

به نظ شما چه تعداد از داوطلبانی که در دسته‌بندی سه‌گانه گفتیم، در این بازه قرار دارند؟

پاسخ من این است: از هر سه گروه در این بازه قرار دارند. چون داوطلبان گروه اول در این بازه هم می توانستند منفی بزنند و هم به درصد صفر برسند.

اما اگر بخواهم مثبت‌اندیش باشم، داوطلبان گروه دوم بعید است منفی زده باشند، ولی به دلایلی که خواهم گفت درصدی بیشتر از صفر را نتوانستند از آنِ خود کنند.

داوطلبان گروه سوم که به امید چند سوال به سراغ این درس رفتند، شاید بیشترین تعداد در این بازه را تشکیل بدهند.

برای داوطلبانی که درس زبان را در وضعیت صفر یا منفی هستند، این مطلب مشاوره را پیشنهاد می‌دهم: زبان انگلیسی کنکور؛ از صفر تا دَه

و برای پیشرفت در سطوح دیگر، این مطالب را بخوانید: چگونه زبان کنکور را 40درصد بزنید و چگونه زبان کنکور را 100 بزنید

بُن‌بست زمانی

چند دلیل سبب این اتفاق شده است. مهم‌ترین دلیل، ویژگی «بُن بست زمانی» درس زبان انگلیسی است.

بُن‌بست زمانی یعنی داوطلب وقتی به این درس رسیده است که همۀ اضافه کاری ها و وقت‌کُشی‌های سه درس قبل از آن را انجام داده و تمام خطاهای مدیریتی جلسۀ کنکور را پشت سر گذاشته. در نتیجه با کمترین زمان ممکن و بیشترین استرس به این درس می رسند.

خروجی شرایط فوق، این می‌شود که داوطلبان گروه اول ضمن پاسخ دادن به سوالات، بخشی از ذهن‌شان هم چنان در سوالات سه درس قبلی سیر می‌کند. (یادمان باشد داوطلبان با سطح متوسط که در این گروه هستند، بیشترین تعداد از مجموع کنکوری‌ها هستند) برای داوطلبان گروه دوم نیز این شرایط ایجاد شده که تلافی تمام ندانسته‌ها را در زبان انگلیسی جبران کنند. یعنی همان پیش‌فرض و تخمینی که داشتند.

تحلیل کنکور زبان

پیش‌بینی اشتباه گروه دوم

گروه دوم در زمان تخمین و پیش‌بینی‌های خود از این نکته غافل ماندند که رقیب آن‌ها زمان است. در نتیجه با همان اعتماد به نفس و با امیدواری کامل قبل از نشستن سر جلسۀ کنکور، تعداد بسیار کمی تست به صورت جدی کار کرده اند.

نتیجۀ این اشتباهات هم این شده که جز تعداد کمی از آن‌ها، نتوانستند به انتظارات خود برسند. چرا که زمان نه چندان کافی و استرس طبیعی کنکور، یک طرف قضیه قرار گرفت و طرف دیگر داستان، روبرو شدن با واقعیت تلخ برآورده نشدنش خواسته‌ها بود که استرس دو چندان را برایشان ساخت. البته نکته‌هایی مثل دشواری‌های غافلگیر کننده سوالات ادبیات، بر این دشواری افزود.

چند تحلیل و نکتۀ مثبت

تعداد داوطلبانی که در بازه های متوسط و بالاتر قرار دارند، گویای این نکته هست که کنکوری های مسلط بر این درس کم نبودند که توانستند با درصدهایی در این درس، تراز خوبی را داشته باشند. 

یادتان باشد در شرایطی که فراوانی تجمعی یک بازه به این شدت هست، رسیدن به تراز خوب و انحراف از معیار بسیار راحت تر خواهد شد. یعنی در این شرایط کسانی که در بازه 10% بودند توانستند به رتبه 29هزار برسند (از مجموع 187هزار نفر) و با دئرصد 40تا50، به رتبۀ زیر هزار در این درس رسیدند.

جمع‌بندی

کنکور 97 علوم انسانی با ویژگی های خاصی که داشت، درصدهای متفاوتی را در تمام درس ها برای داوطلبان این کنکور داشت. در این کنکور ،درس زبان ضعیف ترین درس داوطلبان بود. درسی که بن بست زمانی  همیشگی کنکور بوده و در کنکور97 این بن بست برای داوطلبان دشوارتر شد. هر یک از سه گروه داوطلبان در درس زبان انگلیسی در این تنگتای سخت، رفتارهای کنکوری خاص خود را داشتند که در این مطلب به آن پرداخته شد.

 

موفق باشید و بمانید

فایل های ضمیمه

روش مطالعه زبان انگلیسی؛ نظام جدید. از صفر تا صد

جدول کامل وضعیت پاسخ دهی درس زبان داوطلبان کنکور 97 انسانی

2 نظر

دوشنبه 8 اردیبهشت 1399

به نظر شما درس زبان کنکور امسال سخت تر از سال های قبل است؟

پاسخ انسانی ها

ﺳﻪشنبه 9 اردیبهشت 1399

باید منتظر کنکور بمانیم. 

چهارشنبه 18 تیر 1399

والا زبان درس خیلی مهمی فعلا برای ما نیست بین ۳۰ تا ۴۰ بزنی خوبه توی دانشگاه اما باید جدی تقویتش کنیم

نظر شما چیست؟