روش مطالعۀ دروس متنی-بخش دوم

روش مطالعۀ دروس متنی-بخش دوم

3) تست سنجشی 

به مرحلۀ سوم مطالعۀ دروس متنی رسیدیم. شما در این مرحله می بایست بلافاصله پس از یادگیری و مطالعۀ بخش مورنظر و پیش بینی شدۀ نوبت مطالعه، چند سوال از همان بخش را پاسخ دهید.

چرا و چگونه؟

دلیل این کار تایید کلی و جزئی از کیفیت مطالعه انجام شده است. می خواهم بدانید مطالعه ای که انجام دادید، تا چه اندازه درست و دقیق بوده.

ممکن است این تصور و سوال به ذهن بیاید که وقتی بلافاصله به سوالات جواب بدهید، حتما پاسخ ها درست است چون همان لحظه خواندید. جواب و دلیلم این است که هدف ما از این کار درصد زدن و تست سنجشی نیست. می خواهم دقیقا بدانید آیا توانستید همۀ ریزمباحث هر بخش را که در نوبت مطالعاتی داشتید، کاملا بخوانید و مسلط شوید.

دو اتفاق خوب در این مرحله

ممکن است شما بعد از سنجش اولیه برای چندین و چند درس به قطعیت تمام برای کیفیت روش مطالعۀ خودتان برسید. چیزهایی که دست گیرتان می شود:

1) شما به یقین رسیدید که مطالعه را درست و کامل انجام دادید. پس انتظارتان در مرحلۀ پُرکاری تستی باید در حد عالی باشد.

2) اگر در مرحلۀ تست سنجشی و پرکاری تستی انتظارتان برآورده نشد، تقصیر را گردن «یادنگرفتن» نمی اندازید.

سنجش برای تشریحی خواندن

چگونگی انجام کار به این صورت است که به صورت رندوم چند سوال از همان درس را پاسخ دهید؛ از سوالاتی که معلم برایتان طرح کرده یا پرسش های پایانی کتاب یا سوالات متنوع تشریحی که از کتاب مشاوران دارید.

مهم این است که از بخش های مختلف هر درس این کار را انجام بدهید تا به صورت دقیق از کیفیت مطالعۀ خودتان مطمئن شوید.

مثال می زنم. وقتی درس مورد نظر در نوبت مطالعه، 5 بخش داشته می توانید از هر بخش (به تناسب اهمیت و حجم مطالب آن) 3-5 سوال را پاسخ دهید. هر بخشی را که توانستید پاسخ بدهید، به عنوان خوانده شده بدانید. در غیر اینصورت یکبار دیگر فقط همان بخش را بخواند تا بتوانید به سوالات آن پاسخ بدهید.

سنجش برای کنکوری خواندن

به نسبت اهمیت هر بخش از هردرس و سوال خیزی آن، چند تست را پاسخ می دهید که به اطمینان مورد نظر از کیفیت مطالعه برسید. این کار را برای بخش هایی تکرار کنید که سوالات آن را با قاطعیت تمام جواب ندادید یا مسیر و دلیل شما برای آن سوال، از پاسخنامۀ تشریحی آن متفاوت بود. یعنی باید پاسخ تشریحی آن را با دلایل خودتان تطبیق بدهید.

چگونه تست بزنید

تعداد تست هایی که می زنید: همان طور که گفتم به حجم مطلب، اهمیت آن، نیاز و سطح آموزشی شما بستگی دارد.

زمانی هم که برای این کار می گذارید: با مدیریت خودتان است. چون مرحلۀ اعتبارسنجی و اصمینان سازی است. اما سعی نکنید وسواس زیادی به خرج بدهید. یادتان باشد قرار نیست در این مرحله زمان را در تست زنی لحاظ کنید.

4) پُرکاری تستی

در این مرحله، یک نوبت مطالعه را به تست زنی اختصاص می دهید. بیشتر از آنکه تعداد تست ها مهم باشد، ارزیابی آن ها مهم است.

برای آنکه کمترین ریسک و بیشترین پوشش را داشته باشید این کار را بکنید: همان بخش بندی را که در مرحلۀ یادگیری داشتید، در این مرحله نیز قطعا خواهید داشت (چون کتاب های مشاوران این امکان را برای شما فراهم کردند که درسنامه و تست ها با تیتربندی هماهنگ نوشته شده اند). در مرحلۀ اول سعی نکنید همۀ تست های هر بخش را کار کنید.

مثال می زنم. یک درس یا یک بخش از یک درس را انتخاب کرده اید که مجموعا 4ریزمبحث یا زیرموضوع و 100تست دارد.

در مرحلۀ اول، از هر ریزمبحث آن درس یا آن بخش، حدود چند تست را نگاه کردید. در مرحلۀ سنجش اولیه، از هر بخش 5 تست را کار کردید. در این مرحله سعی کنید از تقریبا 70تست باقیمانده در مجموع، 40-50 تست را کار کنید؛ یعنی از هر بخش حداقل 10 تست. بقیۀ تست ها را هم به وقتش کار خواهید کرد.

چگونه تست بزنید

به نظر من لازم است زمان بگیرید، اما خیلی به خودتان سخت نگیرید که حتما با زمان استاندارد تست را پاسخ بدهید. ممکن است چند دقیقه ای از زمان استاندارد فاصله داشته باشید. سرعت در تست زنی در درجۀ اول نیاز به تسلط شما بر مطالب دارد، سپس تکنیک های تست زنی (که دربارۀ این تکنیک ها هم خواهم گفت).

شما در مرحلۀ تسلط هستید اما آن را به طور کامل پشت سر نگذاشتید. ممکن است در لا به لای تست ها، نکته هایی جدید کشف کنید.

به هرحال باید خودتان را مقید کنید که در مرحله ایی عنصر زمان را در تست زنی این مرحله لحاظ کنید که تمرین جدی این کار را در آزمون های آزمایشی داشته باشید.

نکته نویسی را فراموش نکنید. وقتی تستی را جذاب و جالب می دانید آن را علامت بزنید. برخی تست ها هستند که چند موضوع را خوب پوشش دادند که به آنها «مادرتست» می گویند، آن ها را علامت بزنید.

5) مرور 6) تثبیت

وقتی مطالعه می کنید و یاد می گیرید، در ذهن شما یک بادکنک زیبا به هوا می رود.

این بادکنک را دو خطر تهدید می کند. ترکیدن. گم شدن. کاری که برای مقابله باید انجام دهید این است: ابتدا یک نخ به این بادکنک ببنیدید، سپس نخ هر بادکنک را به ریسمانی بزرگ تر ببنیدید. چون هرچقدر جلوتر بروید، تعداد بادکنک های دستتان بیشتر شده و در دستانتان جا نمی شود. وقتی آن ها را به ریسمان می بندید، دستتان برای گرفتن بادکنک های جدید خالی می شود.

مرور همان نخ هر بادکنک است و تثبیت نیز همان ریسمان است.

مرور را آخر هر هفته انجام دهید. حتما یک روز در هر هفته را به مرور مطالب همان هفته اختصاص دهید یا اگر فارغ التحصیل هستید، حتما یک روز در هفته را به این کار اختصاص دهید و حتما هر چند هفته یکبار، چند روز را به مرور مطالب چند هفتۀ گذشته.

کسانی که آزمون آزمایشی شرکت می کنند، به شرط اینکه هم گام با آزمون پیش بروند، تا حد زیادی این مرورها را اجرا می کنند. به خصوص در آزمون هایی که ایستگاه های جمع بندی و مرور بیشتر دارد. مثل آزمون های قلم چی.

در مرور چکار کنید

چند کار می توانید انجام دهید. بقیۀ تست های هر درس را بزنید. خلاصه های هر درس را که در کتاب مشاوران دارید، بخوانید. برخی کتاب های مشاوران (مثل فلسفه و منطق) تست هایی برای مرور دارند (تست های دست گرمی). از خلاصه نویسی های خودتان استفاده کنید. اگر یک منبع برای مرور در تمام درس ها بخواهم بگویم، کتاب درسی است. کتاب درسی را که بخوانید، می شود همزمان با کلی خواندن، کلیدواژگان و مفاهیم کلی درس را مرور کنید. نکته های ریز را با نکته خوانی و خلاصه های کتاب مشاوران پوشش بدهید.

حتما از این روش مطالعه، به نتیجه های خوب و رضایت بخشی می رسید. تجربیات خودتان را با این روش مطالعه، سوالات و نظراتتان را هم ارسال کنید. 

12 نظر

چهارشنبه 27 آذر 1398

سلام و خسته نباشید ، واقعا از بهترین مطالب کنکوری بود که تا بحال دیده‌ام ، درود بر شما. یک پرسش: من در بخش سوم یعنی «سنجش» از تستهای کنکور همان درس که در مشاوران اومده استفاده میکنم، مشکلی ندارد؟ و اینکه با توجه به تغییر رشته ای بودنم و کمبود زمان، تمام این مراحل را مثلاً برای درسی همچون روانشناسی (بخش رشد) در ۳ یا حداکثر ۴ تایم انجام میدم . آیا این سرعت میتونه تبعاتی منفی به همراه داشته باشه؟ چطور میتونم این مشکل را برطرف کنم؟ ( البته با همین سرعت در آزمونها نتیجه قابل قبولی میگیرم اما ترس از عدم یادگیری عمیق دارم)از شما و تیم خوب انسانی ها سپاسگزارم. Arash.

پاسخ انسانی ها

پنجشنبه 28 آذر 1398

سلام آقای آرش،همراه همیشگی انسانیها

ممنونیم از حسن توجه شما

در مورد مرحله "سنجش" باید عرض بکنم خدمتتون که از درستی عملکرتون در این مرحله باید مطمئن باشید چرا که ناشر تخصصی رشته خودتون رو انتخاب کردید.

در مورد سوال دومتون:

من کاملا متوجه کمبود زمان شما و حجم دروس بیشتری که نسبت بقیه در پیش رو دارید هستم.

اما این توصیه رو از من به خاطر داشته باشید:

"هرگز کیفیت مطالعه رو فدای کمیتش نکنید"

موفق باشید

دشتبان

شنبه 12 بهمن 1398

سلام به شما و تیم خوب انسانیها، از اینکه همواره پاسخگوی سوالات هستید، بسیار سپاسگزارم ‌ . Arash اگر بخاطر داشته باشید ، من تغییر رشته ای بودم و تقریبا از اواخر تابستان بود که با جدیت شروع کردم و پس از اندکی با سایت کم نظیر شما آشنا شدم. دلیل اینکه این متن را می‌نویسم پرسشی است که ذهنم را درگیر کرده و از نظر روانی پر از بار منفی است. خانم دشتبان بنده در ابتدا با هدفی والا وارد شدم و ایمان داشتم که میتوانم به قله اهدافم برسم(امید واهی و غیر منطقی نبود) اما اکنون پس از گذشت بیش از نیمی از زمان، گویا در اشتباه بودم. به عنوان مثال ترازهایم در کانون بین ۶۴۰۰ و ۶۷۰۰ متغیر است. ترازهایی که پس از بررسی آزمون «حداقل» ۵۰۰ واحد می‌توانستند بیشتر باشند. در یک آزمون اقتصاد را بالا میزنم و منطق را پایین و در آزمونی دیگر بالعکس. ناراحتم؛زیرا مطمئنم که پتانسیلم بیش از اینست. در دروس عمومی که فوق‌العاده اهمیت دارند( اهمیتی که گویا در کانون آنچنان که باید نیست) با وجود تلاش نتیجه نمی‌گیرم به عنوان مثال درس دینی ، واقعا کلافه شده‌ام با هر روش و متدی که بگویید آنرا می‌خوانم و تست میزنم اما از مرز ۵۰ تجاوز نمی‌کند. پرسش من که شاید جنبه کلیشه ای آن بیشتر باشد اینست که آیا میتوان امیدوار به یک جهش عظیم بود!؟نمیدانم که این سخنانم ارزش پاسخ دارند یا نه ؟ نمیدانم که از روی منطق است یا احساسات ؟ اما هنوز یادم نرفته است که اولین شرط بقای انسان امید است . سپاسگزار شما؛Arash.

پاسخ انسانی ها

یکشنبه 13 بهمن 1398

سلام به شما آقای آرش همراه همیشگی و قدیمی انسانیها.
از اینکه همیشه انسانیها و عمومیها رو با دقت می خونید از شما سپاسگزاریم.
می دونید تراز لزوما نشون دهنده توانایی شما برای کسب قله ای که مد نظرتون بوده نیست:)؟
بذارید اینطور بگم،
بودند رتبه های دو رقمی و تک رقمی که میانگین تراز کاملا متوسطی داشتند.
اینو گفتم که بگم به قول خودتونحتی به اندازه ی لحظه ای نباید نا امید شد.

اما برای رشد هر چه بیشتر باید بگم:

من با شناختی که از شما دارم اطلاع دارم که پایه درسی و ساعت مطالعه مناسبی دارید و با برنامه هم پیش می رید.
بنابراین باید چند تا نکته ریز رو هم رعابت کنید تا رشد حدااکثری حاصل بشه:
_الان زمانشه که تست های سطح بالاتر کار کنید.
توی بازه ترازی شما حل سوالات دشواره که باعث رشد میشه.
_آزمون رو حتما تحلیل کنید و از آزمون های مشابه سال قبل برای شبیه سازی و تمرین بیشتر استفاده کنید.
_ساعت مطالعتون رو سه ربع تا یک ساعت افزایش بدید(تدریجی) و تثبیتش کنید.
_ورزش سبک روزانه و تغذیه مناسب(میوه و سبزی+آب فراوان)می تونن بسیار کمک کننده باشن.

روان شناسی منتظر شما دانشجوی خوش فکر و خوش قلم آیندس:)
موفق باشید.
دشتبان

چهارشنبه 16 بهمن 1398

سلامی دوباره به شما، از اینکه پاسخ مرا دادید بسیار سپاسگزارم. مرا به نکاتی بسیار ارزشمند سوق دادید که از این بابت بینهایت خرسندم؛ اما در پس این گفتگو به نتیجه ای رسیدم که حداقل برای خودم بسیار قابل توجه بود!! آن هم اینست که لغزش امری طبیعی است اما عادت کردن به آن موجب سقوط میشود، سقوطی که تنها ساخته و پرداخته ذهن است و دیگر هیچ.تمام نکات کنکوری و درسی اهمیت دارند اما در این میان آمادگی ذهنی نیز نکته ای مهم است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته میشود. خانم دشتبان از شما ممنونم. میدانید چرا ؟ اجازه بدید این موضوع را در قالب یک مثال بیان کنم: فرض کنید که من چون یک راننده حرفه ای مشغول حرکت به سوی مقصدم هستم، ولیکن مشکلی را در ماشینم احساس میکنم که مرا از هدفم دور میکند . علت این موضوع را از فردی باتجربه میپرسم ( اینجا همان‌جایی است که سنت شکنی کرده و درونگرایی افراطی را کنار می‌گذارم و از این بابت از تصمیمم خرسندم.) و در نهایت شما با سخنانتان مرا دوباره به مسیر باز میگردانید ،چند نکته کلیدی میگویید و مرا به تلاش بیشتر ترغیب میکنید. آری جاده کنکور بسیار پر پیچ و خم است اما نه پایان کار است و نه شروع آن بلکه تنها بخشی از جاده هایی بی انتهاست که در نقشه ای موسوم به «نقشه زندگی» جا خوش کرده است. از شما و تیم خوب انسانیها سپاسگزارم؛Arash

پاسخ انسانی ها

شنبه 19 بهمن 1398

سلام به شما همراه خوب و همیشگی انسانیها.
ذهن تحلیل گر و قلم  شیواتون ما رو هم خوشحال می کنه.
ممنون از همراهیتون.
با آرزوی موفقیت.

دوشنبه 25 فروردین 1399

سلام به شما و تیم خوب انسانیها؛ اگر اشتباه نکنم تقریبا چند روز مانده به نوروز بود که در پیامی سال نو را به شما و همکارانتان در تیم مشاوران تبریک گفتم. اما گویا پیامم ثبت نشد. در هر حال قبل از هر چیز بر خودم وظیفه میدانم که سال نو را به شما و گروه "ارجمند" انسانیها شاد باش بگویم و از صمیم قلب برایتان آرزوی موفقیت و همچنین تندرستی بکنم . اگر ایرادی نداشته باشد میخواهم پرسشی را مطرح کنم. به دور از هر گونه حاشیه پراکنی به سراغ اصل مطلب میروم. ساعت مطالعه!! بله، ساعت مطالعه. در این روزها از نظر انگیزشی و سطح انرژی کمی (و شاید بیشتر)دچار افت شده ام که خب در وهله اول کاملا طبیعی به نظر میرسد اما نگرانی من از اینست که متاسفانه این وضعیت از آنچه که به نظر میرسید پایدارتر خواهد بود و عادت کردن به شرایط پر افت و خیز و نوسانهای پی در پی میتواند منجر به سقوط یک کنکوری بشود. یکسری توصیه های معمول و رایج وجود دارد همانند ورزش کردن ، مطالعه جانبی، تماشای فیلم و ...... اما یک کنکوری چطور میتواند خودش را از این شرایط رهایی ببخشد. به شخصه خودم در این روزها دچار 2 مشکل شده ام. 1-انرژی فراوان جسمی 2-کم شدن شادابی و نشاط روحی در مورد نکته اول راهکارهایی وجود دارد که اکثرا میدانیم. مورد دوم اما جای بحث دارد. خانم دشتبان، شما چه راهکارهایی برای رهایی از این تنگنای روحی پیشنهاد میکنید؟ اما اکنون میخواهم کمی دقیق تر باشم. بنده در دوران عید به ساعت مطالعه 12 ساعت رسیدم اما پایداری و ثبات برایم سخت بود و نکته ای که درباره من وجود دارد اینست که متاسفانه یا خوشبختانه (نمیدانم کدام!!!) در اجرای برنامه کمی دچار وسواس هستم بدین معنی که اگر نتوانم به برنامه تعیین شده برسم ، دچار فشار منفی مضاعفی میشم که به طرز قابل توجهی بر روی کیفیت کارم تاثیر میگذارد. ساعت مطالعه پیشنهادی شما چیست ؟ عقیده من اینست که اگر به ثبات 9 یا 10 ساعته برسم به مراتب موفق تر از نوسان 12 ساعتی خواهد بود. همیشه قصد دارم که فقط یک سوال بپرسم اما هنگام نوشتن، پرسشهای دیگری هم به ذهنم میرسد و میپرسم، عذر میخوام!! سپاسگزارم (سلامت باشید ) Arash.

پاسخ انسانی ها

چهارشنبه 27 فروردین 1399

سلام به شما همراه همیشگی و خوب انسانیها.
متشکریم از تبریکتون.
تیم انسانی یار هم سال خوبی رو برای تمام انسانیهای عزیز آرزومنده.
در مورد ساعت مطالعه اخیرا پستی تحت عنوان "ساعت مطالعه  لازم برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد نظر"بارگذاری کردیم که می تونید بیشتر در این باره بخونید.
اگر بخوام کوتاه بگم عقیده ای که در پایان سوالتون در مورد ساعت مطالعه فرمودید رو تایید می کنم.
در مورد دو مورد خستگی روحی و جسمی که فرمودید باید بگم در مورد خستگی جسمی همین توصیه های معمولی که خودتون هم اشاره کردید رو به هیچ وجه بی اهمیت نبینید و دست کم نگیریدشون.
اگر به تک تک این توصیه ها به طور مرتب عمل کنید جوری که تبدیل به عادت روزمرتون بشه تاثیرشو در کاهش خستگی فیزیکی به طور کامل خواهید دید.
نکته ای که وجود داره اینکه جسم و روان ما جدا نیستن و این رفع خستگی جسمی تا حد زیادی به ارامش روان نیز کمک خواهد کرد.
اما چند تا توصیه موردی برای هرچه بهتر شدن روحیه:
۱_خواب کافی و تغذیه مناسب
۲_مرور اهدافتون و بازنگری در اونها
۳_نوشتن؛ثبت اتفاقات روزانه یا صحبت با خود در روزی کاغذ بسیار راهگشا خواهد بود
۴_ارتباط موثر و صمیمی با خانواده و حفظ صمیمیت با دوستان با روش های ارتباطی دورا دور
۵_شعر خواندن و موزیک با محتوای ارزشمند گوش دادن
۶_یوگا و مدیتیشن


موفق باشید

ﺳﻪشنبه 9 اردیبهشت 1399

سلام به شما ؛امروز روز به چالش کشیدن؛ پیچیده‌ترین بعد انسانیعنی ذهن و روان انسان است.روز روانشناس مبارک. Arash

پاسخ انسانی ها

دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

heart

چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

سلام به شما؛ امیدوارم که خوب و سلامت باشید. همچنان 90 روز تا کنکور باقی مانده است ، گویا کنکور امسال فرسایشی تر از هر زمان دیگر شده است. 2 پرسش دارم که یکی مربوط به مباحث درسی است و دیگری تنشهای ذهنی. ابتدا میخواهم که ذهنم را آرام کنم . خانم دشتبان؛ تعویق کنکور و همچنین حذف برخی مطالب(که باید اشاره کنم تقریبا همه اش را به خوبی مطالعه کرده بودم.) آب سردی بر پیکرم بود ، کمیت و از همه مهم تر کیفیت درس خواندنم افتی محسوس داشته است بطوری که در هفته گذشته اصلا و ابدا عملکردی قابل قبول نداشته ام. از طرفی میدانم که نباید تحت تاثیر قرار بگیرم؛ چرا؟ چون یکبار تجربه کنکور داشته ام و میدانم که امواج حواشی کنکور قدرتمندتر از توانم است و به راحتی مرا غرق میکند، اما .... اما باید بگویم که نگرانم . نگرانم چون احساس میکنم که شرایط قابل کنترل و پیش بینی نیست، نگرانم زیرا از عادی جلوه دادن شرایط حساس متنفرم چیزی که امروزه آشکارا میبینیم!! چگونه میتوانم از این منجلاب ذهنی بیرون بیایم ؟ چگونه باید از شر تراشه های آلوده ذهنم خلاص شوم؟ پاسخ شما برایم بسیار ارزشمند است. سپاسگزارم. Arash

پاسخ انسانی ها

یکشنبه 4 خرداد 1399

سلام به شما همراه همیشگی انسانیها.
اول باید بگم شما دو ویژگی دارید که در مدیریت این بحران بسیار کمکتون می کنه:
۱_آگاهی و فراشناخت کامل از وضعیت موجود و ویژگی های خودتون
۲_واقع بینی و واقعیت پذیری
ویژگی دوم رو از اون قسمتی که فرمودید دوست ندارید تظاهر به حال خوب کنید فهمیدم.
خب پس با این دو ویژگی ابتدا به ساکن شما مجهز به ابزاری برای بهبود اوضاع هستید و باید از این بابت خوشحال باشید.
بله حق با شماست.
امسال شرایط خاصی پیش اومده که برای بعضی افراد مشکل ساز بوده.
اما چه میشه کرد؟
۱_دیدگاه سازنده!
این مورد حیاتی ترین آذوقه شما برای سپری کردن ادامه مسیر هستش.
خیلی تفاوت وجود داره بین احساس فردی که دیدگاهش به این زمان موجود "فرصته" با فردی که اون رو "بد شانسی و کسالت بار" تلقی می کنه.
۲_بازبینی اهداف
شما اهداف بزرگی دارید و مسیر مشخص.
توصیه می کنم یک بار دیگه برگردید و مرورشون کنید.
اونها رو در جایی بنویسید و مدام بهشون فکر کنید.

۳_به خودتون استراحت بدید
هر جا احساس کردید بازدهیتون افت محسوس داشته یک و نیم الی دو روز به طور کامل از درس و کتاب دور بشید و به تفریحات مورد علاقتون بپردازید.
بعد از بازیابی انرژی مجدد به فعالیت اصلیتون برگردید.
این بار پر قدرت تر.
موفق باشید.
دشتبان

چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

پرسش بعدی که دارم مربوط به مباحث درسی است. کنکوریها معمولا از این ایام (حال کمی زودتر و یا دیرتر) به سراغ آزمونهای کنکور میروند ، در واقع وارد پروژه آزمون و مرور میشوند ، آیا با توجه به تعویق کنکور نیازی به تغییر زمان پروژه آزمون و مرور هست یا خیر؟ اگر هست زمان اضافه شده را به چه چیزی اختصاص دهم بهتر است؟ در انتها به عنوان یک کنکوری آن هم از نوع خوبش یعنی انسانی! لازم میدونم که از زحمات شما و تیم خوب انسانی یار تشکر کنم و نیز امیدوارم با ویدیویی که فرستادم ( و تیم مشاوران نیز لطف کرد و آنرا در اینستا گرام قرار داد) بخشی بسیار کوچک از زحمات شما را جبران کرده باشم. سپاسگزارم.Arash

پاسخ انسانی ها

یکشنبه 4 خرداد 1399

و اما سوال دومتون:
طبیعتا زمان مرور و جمع بندی کلی باید با توجه به تعویق پیش اومده جابجا بشه.
یک و نیم الی یک ماه مونده به کنکور مناسبترین زمان شروع تمرین کنکورهای اخیر هستش.
و بنظر من در این فرصت ایجاد شده باید اولویت اول مطالعاتیتون حفظ نقاط قوت سابقتون و هرچه بیشتر تقویت کردن اونها باشه.
بعد از اون می تونید روی مباحث احتمالی که تا الان کمرنگ بودن توی برنامتون سرمایه گذاری کنید و به صورت کار ویژه مطالعه بفرمایید.
نهایتا برای اینکه پویایی سابقتون حفظ بشه  تونید در این فرصت یک کلاس ورزشی_هنری سبک از موردی که بهش علاقه مند هستید رو هم به برنامتون اضافه کنید.
متشکریم از ویدئویی که ارسال کردید و ممنون از همراهی شما و تمام کنکوری ها از نوع خوبشان:)
موفق باشید.
دشتبان

شنبه 3 خرداد 1399

سلام به شما؛ پرسشهایی را مطرح کردم که انگار از نظر شما ارزشی برای پاسخ نداشته اند. چقدر خوب میشد که اگر علاقه ای به پرسش و پاسخها ندارید حداقل عنوان کنید، تا من دیگر وقت گرانبهایتان را مخدوش نکنم. امیدوارم که سخنانم را به هیچ وجه به عنوان بی احترامی تلقی نکنید. سپاسگزارم. Arash

پاسخ انسانی ها

یکشنبه 4 خرداد 1399

ارش خان سلام

متاسفانه یا خوشبختانه حجم کامنت ها خیلی زیاد شدند و زمان میبره که با دقت لازم بررسی و پاسخ داده بشن.

دوشنبه 5 خرداد 1399

سلام دوباره به شما ؛ احتمالا شاید کمی تندروی کرده ام ( احتمالا که نه، قطعا همینطورست!) اگر اجازه بدید میخواهم عذرخواهی کنم وهمچنین امیدوارم که شما نیز عذرخواهی مرا پذیرا باشید.سپاسگزارم.Arash

پاسخ انسانی ها

چهارشنبه 7 خرداد 1399

پرچم انسانیها بالاست ارش خان. heart

انسانی ها

چهارشنبه 25 تیر 1399

سلام به شما خانم دشتبان؛ امیدوارم که در اینروزهای دشوار ، سلامت و شاداب باشید. (آری؛ به نظر کار سختی است!!) پرسشی دارم که علاقه مندم با شما مطرح کنم. چند مدتی میشود که آزمونهای جامع را شروع کرده ام و اکنون پس از مدتی میتوانم بگویم که دچار نوعی مشکل شده ام. نمیدانم که آیا امری طبیعیست یا صرفا وسواسی ذهنی؟ دچار نوعی یادگیری کاذب شده ام یعنی به مرحله ای رسیده ام که با خود میگویم " چه بخوانم یا نه ؛ پیشرفت یا پسرفتی حاصل نمیشود. علی الخصوص پیشرفت!" ( در واقع میدانم که هنوز در برخی موارد اشکال دارم اما به عمل منتهی نمیشود) پیامد این تفکر ،کم شدن ساعت مطالعه و کاهش سطح انگیزش است. با توجه به زمان باقی مانده تا کنکور بسیار خوشحال خواهم شد اگر بدانم راه برون رفت از این وضعیت از نظر شما چیست؟ آیا علت را باید در روش مرور و درس خواندن بررسی کرد یا اینکه خیر این موضوع ریشه ای ذهنی دارد؟ از شما وتیم خوب انسانیها و به ویژه جناب رستم جو ، سپاسگزارم؛ Arash.

پاسخ انسانی ها

پنجشنبه 26 تیر 1399

سلام به شما همراه همیشگی انسانیها.
ما هم برای شما و تمام انسانیها حال خوش آرزومندیم و از شما متشکریم.
من و همکارانم در  انسانی یار هم از همراهی شما و دیگر انسانیها سپاس گزاریم.
خب این الگو بین دانش آموزا رایجه و چیز عجیبی نیست‌.
انگار یک نوع عادت به تکرار الگوی مطالعات قبلی.
به عنوان مثال دانش آموزی رو تصور کنید که در مطالب صفحه مشخصی از فصل یک روان شناسی مشکل داره.
ایشون در هر بار مطالعه باز هم به مطالب این صفحه که می رسه با حالت خستگی و انگیزه کمتر اون مطلب رو می خونه و این ضعف همچنان سرجای خودش خواهد بود
چاره چیه؟
بهم ریختن الگوی سابق!
به عنوان مثال می تونید در مرور مطالب رو طبق چینش کتاب نخونید و در ابتدای مطالعه که سطح انرژی و یادگیریتون هم بالاتره اول همون مطلب رو مطالعه کنید.
به احتمال زیاد این بار کامل در ذهنتون جا میفته و ضعفتون برطرف میشه.
به تدریج با تکرار این روش و رفع نقاط ضعف روی شاهد پیشرفت خودتون و تسلط هرچه بیشتر بر کتاب خواهید بود.
پر قدرت تر از همیشه ادامه بدید و موفق باشید.
دشتبان

جمعه 24 مرداد 1399

سلام به شما؛ امیدوارم که خوب و سلامت باشید. تقریبا به انتهای مسیر کنکور رسیده ام. به اینجا آمدم تا بگویم فردی بسیار خوش اقبال هستم، زیرا با گروه انسانیها آشنا شدم . همچنین از شما بسیار ممنونم که همیشه با کمال شکیبایی پاسخ مرا میدادید. امیدوارم در آینده ای که خیلی هم دور نیست به یکی از "بهترین" و با " دانش ترین" روانشناسان کشورمان تبدیل شده باشید.(به هیچ عنوان دور از انتظار نیست! یقینا خواهد شد.) همه ی ما دانش آموختگان علوم انسانی باید در ارتقای جایگاه آن بکوشیم.خدانگهدار و سپاسگزارم؛ Arash.

پاسخ انسانی ها

جمعه 24 مرداد 1399

سلام خدمت شما دوست عزیز علوم انسانی. خدمت رسانی به شما باعث افتخار ماست چراکه شما دانش‌آموزان علوم انسانی، آینده سازان ایران عزیز هستید و موفق باشید. heart

شنبه 5 مهر 1399

سلام به شما خانم دشتبان؛امیدوارم که شاداب و سلامت باشید. پرونده ی فصلی دگر از زندگی ام نیز بسته شد!! آری؛ قطعا و بدون شک راهی پر پیچ و خم بود. حواشی کم نداشت!!! پر از دست انداز !! اما خوشحالم که اکنون میتوانم با جسارتی تمام، این جمله را بگویم : « زیبایی های این مسیر را نیز دیدم و بینهایت لذت بردم، مزه ی شیرین لحظاتش را به خوبی چشیدم.» (از نظر من مهمترین و اساسی ترین توانایی که یک فرد میبایست داشته باشد ، نه هوش و ذکاوت است و نه سختکوشی و پشتکاری بی حد و مرز ....!!! بلکه اینست ؛ توانایی تاب آوری از پدیده های زندگی و همچنین لذت بردن از آن !!! نمیدانم ارزش علمی دارد یا نه ولی.... )کنکور در پس تمامی سختیها و مصائب دشوارش ، نکاتی مهم و درجه یک دارد که میبایست پندی برای آینده من باشد، که امید دارم باشد!! بسیار خب؛ مقدمه چینی دیگر بس است!!! سهم من از کنکور امسال رتبه پونصد منطقه ۱ بود. آری ؛ کاملا قبول دارم که آنچنان ستایش برانگیز و دندان گیر نیست اما ....... اما قصد ندارم که همچون اکثر افراد این جامعه صرفا در حال گلایه و ناله و شکوه کردن باشم!! خیر ؛ هرگز. در ضمن؛ اگر بخواهم کمی خودنمایی نیز کرده باشم این جمله را در آستینم دارم: « ۱۰۰ درصد در روانشناسی» + که صد البته بدون کتاب مشاوران حاصل نمیشد.( اصلا و ابدا طرفدار نمایش و show نیستم ولی آخر چه کنم ...!!! شاید بعضی وقتها بدک نباشد!!) در کنکور، ریاضی عصای دستم بود و فلسفه پاشنه آشیل!!!!در رابطه با رشته ام نیز، بایستی بگویم که ... تصمیمی برخلاف هدف اولیه ام گرفته ام. حقوق را برای خودم ارجح دانستم. اکنون تنها یک نکته باقی مانده که شاید و احتمالا آخرین نکته من برای شما باشد. بینهایت و قطعا فراتر از آن، از شما متشکرم!! نمیدانم که میشود یا نه؟؟!اما تمنا دارم که این پیام به دست «جناب تمنا» نیز برسد، آخر ایشان کسی بودند که مرا بر تصمیم خویش استوار گرداندند و افکاری پر از ترس را فراری... و بجایش در دلم دانه ی شهامت و شجاعت کاشتند. اگر بشود که عالیست... سپاسگزارم؛ Arash.

پاسخ انسانی ها

یکشنبه 6 مهر 1399

سلام به شما همراه وفادار انسانیها.
در وصف افکار و زیبایی دیدتون همین بس که بارها پیغامتون رو از اول خواندیم و لذت بردیم از داشتن چنین نیروهای توانمدی برای توسعه آینده کشور.
امیدواریم روزی خبر موفقیت های بعدیتان را هم به گوش ما برسانید.
شما و انسانیها افتخار ما هستید.
موفق باشید.
دشتبان

نظر شما چیست؟