ویژگی های رتبه های برتر - بخش اول

ویژگی های رتبه های برتر - بخش اول

کدام یک از ویژگی هایی که درباره موفق های کنکور می شنوید، درست است؟ نفرات برتر در کنکور چگونه به موفقیت رسیده اند؟

افسانه ها و واقعیت ها

دیدگاه های رایجی در مورد افراد موفق در کنکور و مدرسه وجود دارد که عموما منطبق بر واقعیت زندگی این افراد نیستند.

این دیدگاه ها بر روی اعتماد بنفس و عملکرد داوطلبانی که هدف رسیدن به رتبه های برتر را دارند کاهش می دهد و آن ها را دلسرد می کند. بنا براین در ابتدا راجع به این افسانه های نچندان درست صحبت می کنیم تا این گروه آنطور وه هستند شناخته شوند نه آنطور که جا افتاده!

۱_رتبه های برتر همه از خانواده های مرفه و بی دغدغه هستند و زندگی بدون چالش و امکانات عجیب و غریب داشته اند.

این تصور را عموما زمانی میشنویم که داوطلبی با مشکل خانوادگی مواجه میشود و در جواب افت عملکرد خود این تفکر را بیان می کند.

اما این باور برای انتقال مسئولیت عملکرد خود به محیط صورت می گیرد و باید بدانید دیدگاه کاملا غلطی است.

آمار ها نشان می دهد رتبه برتر ها از خانواده های با در آمد کم،از مناطق محروم،مدارس معمولی و حتی درگیر با مشکلات و مسائل خاص هم بوده اند‌.
پس یک بار برای همیشه وابسته بودن کسب رتبه برتر به فراهم بودن صددرصدی همه امکانات محیطی را باید کنار گذاشت.

۲_آنها هرگز خسته و ناامید نمی شدند!

جالب است که این دیدگاه را تقریبا تمام دانش آموزانی که در اطرافم بوده اند حداقل یکبار بیان کرده اند.

چه موقع؟

زمانی که اتفاقا برنامه شان را هم خوب اجرا می کردند و مطالعه قابل قبولی داشتند‌.

اما از قضا یک روز به علت خستگی یا به خاطر پیش آمدن مشکلی پیش بینی نشده یک روز از اجرای برنامه شان جا می ماند‌.

در این موقعیت با حالت ناامیدی مواجه شده و فکر می کنند دیگر موفقیت سخت و غیرممکن شده است! دلیلش هم همین باور مطالعه همیشگی و بدون وقفه رتبه های برتر است.

قطعا کسی که رتبه برتر کسب می کند تلاش چشم گیری داشته اما قول می دهم حتی آن داوطلبی که موفق به فتح قله کنکور میشود و رتبه اول را کسب می کند روز هایی بوده که احساس نا امیدی بکند و از ادامه مسیر خسته شود‌.

ما انسان هستیم و نه ربات و ماشین که بتوانیم بی وقفه بدون خستگی و بدون تجربه احساسات منفی و مثبت حرکت کنیم‌.
اما شاید تفاوت در دیدگاه ها است.

رتبه های برتر در چنین موقعیتی خستگی و ناامیدیشان را فرآیندی طبیعی و بخشی از مسیر قلمداد می کنند و به فکر استراحت و تقویت باور های سازنده برای ادامه مسیر هستند.

اما گروه دیگر این موارد را ناشی از ضعف خود می دانند و فکر می کنند فقط آنها چنین مواردی را تجربه می کنند.


بنابراین مواجه سازنده ای با این اتفاقات ندارند.

۳_همه رتبه های برتر پایه های درسی بسیار قوی داشته اند و از همان ابتدا افراد درسخوانی بوده اند. عموما داوطلبانی که تا سال دوازدهم مطالعه خوبی نداشته اند و مایل به شروع مسیر موفقیت در سال آخر هستند چنین دیدگاهی ندارند‌.

ما منکر اینکه اکثر رتبه های برتر بیش از یک سال برای کنکور و موفقیت تحصیلی برنامه ریزی و مطالعه داشته اند نیستم اما باید قبول کنیم افرادی هم که با اراده فولادین و مطالعه فشرده و روشمند در زمان کم موفق شده اند کم نبوده اند.

بنابراین هرگز نباید با تصور عدم موفقیت در چنین موقعیتی تلاش خود را کمرنگ کرد.

۴_آنها همیشه در حال مطالعه کردن بوده اند و هیچ استراحت و تفریحی نداشته اند!

این باور کاملا غلط است‌.

اتفاقا وقتی یک فرد در زمینه تحصیل و موفقیت در کنکور به نتیجه خوبی رسیده است نشان دهنده مدیریت آن فرد روی جنبه های دیگر زندگی نیز هست.
قطعا بیشترین ساعات زندگی قبل از کنکور یک رتبه برتر را مطالعه و انجام تکالیف درسی تشکیل میداده اما این به معنای تعطیل بودن ابعاد دیگر زندگی نبوده است.

اتفاقا شرکت در فعالیت های فرهنگی_ورزشی مدارس،زبان آموزی،تفریح و تعامل سازنده با دوستان و پرداختن به دیگر علایق از ویژگی های دانش آموزان با برنامه و هدفمند است.

حال که برخی کلیشه های غلط در مورد ویژگی های افراد موفق را شناختیم در مقاله بعدی در مورد ویژگی های "واقعی" و درست این افراد با شما انسانیهای عزیز صحبت خواهیم کرد‌.

موفق باشید

1 نظر

ﺳﻪشنبه 13 خرداد 1399

عالیییییییی بسیار مفید

پاسخ انسانی ها

ﺳﻪشنبه 13 خرداد 1399

blush

نظر شما چیست؟