چگونه روانشناسی را برای کنکور انسانی بخوانیم؟

چگونه روانشناسی را برای کنکور انسانی بخوانیم؟

ابزاری مهم برای فهم دروس روان‌شناسی

تصور کنید شما قرار است عینک هایی با رنگ‌های متفاوت بر چشمان تان بزنید، رنگ شیشه هر یک از آن عینک ها به شما چشم‌انداز متفاوتی به جهان خواهد داد.

در ادامه خواهید خواند که این عینک‌ها، حکم چه چیزی برای درس روان‌شناسی را دارند؟ 

به تصویر زیر توجه کنید:

این پرسش‌ها به چه موضوعی اشاره دارد؟ / آیا این پرسش‌ها را باید حفظ کنید تا به مفهوم مورد نظر برسید؟ /

به شما گفته نشده که این پرسش‌ها دقیقا به چه مبحثی اشاره دارد!

بیایید با یکدیگر به آن مبحث خاص برسیم.

تشخیص بوی یک فنجان چای، شنیدن صدای وزوز، دیدن شعله یک شمع، استشمام بوی یک قطره عطر، تشخیص مزه یک قاشق چای‌خوری شکر در آب حل شده.

 هر یک از موضوعات  گفته‌شده به حواس مختلف ما اشاره دارد.

جزئی تر نگاه کنیم،

میزان فاصله مورد نیاز یک فنجان چای از ما برای تشخیص بوی آن / میزان نزدیک شدن یک زنبور به ما برای شنیدن صدای وزوز آن / میزان فاصله شعله یک شمع از ما برای استشمام بوی ما.

با زیر ذره‌بین قرار دادن این پرسش‌ها می‌خواهیم بفهمیم به کدام مطلب کتاب درسی می‌رسیم؟

آستانۀ مطلق. به حداقل شدت محرک لازم ـ یا حداقل انرژی لازم ـ برای تحریک یک اندام حسی، آستانۀ مطلق میگویند.

پرسش‌های گفته شده، «حداقل شدت محرک برای تحریک حواس مختلف» را مورد پرسش قرار می‌دهد.

آستانه مطلق به عنوان یک ابزار مهم برای محققان مطالعه توانایی ها و محدودیت های احساس و ادراک انسان است

می‌بیند شما باید مفاهیم را یاد گرفته باشید تا با مثال‌هایی که در قالب جدیدی در تست‌ها طراحی شده‌اند برخورد کنید.

چگونه این را به درستی یاد بگیریم؟

با سؤالات مفهومی و تحلیل آنها در کتاب روان‌شناسی جامع مشاوران.

کاری که شما در برخورد با تست‌های مفهومی انجام می‌دهید؛ صورت سؤال را تجزیه کنید: 1. اولین قدم برای پاسخگویی به سؤالی (ممکن است به یاد فرضیه افتاده باشید، اما شاید در گزینه‌ها به طور مستقیم به این موضوع اشاره نشده باشد؛ ادامۀ صورت سؤال را یادتان نرود بخوانید.) 2. آیا افراد عصبی در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرند؟

تحلیل تست رادر تصویر ببینید:

(مفاهیم مطرح شده در فرضیه را به‌طور دقیق تعریف می‌کنیم)؛

افراد عصبی: کسانی كه به طور ناگهانی و با شدت بسیار زیاد خشمگین می شوند، معمولاً در شرایط گوناگون كنترل خود را از دست داده و اقدام به داد و بیداد كردن،‌ كتك كاری، شكستن لوازم خانه و... می كنند.

بیماری قلبی - عروقی  نخستین علت مرگ و میر در ایران به شمار می‌رود و يشتر در افراد بالای‌ 40 سال‌ رخ‌ مي‌دهد. اما مي تواند در هر گروه سنی ديده شود. این بیماری عوامل خطرزایی دارد .... (در همین حد کفایت می‌کنیم.) 

یکی از انواع تیپ‌بندی پرسش‌های چهارگزینه‌ای در کتاب روان‌شناسی جامع کنکور و تیزشیم روان‌شناسی مشاوران، تست‌های مفهومی است.

سؤال‌های مفهومی (مانند تستی که برای‌تان تحلیل کردیم) به چند معنی است. یکی اینکه مطلب درسی را تبدیل به یک مثال عینی کرده‌ایم و دوم اینکه مطلب درسی را از قالب جملات کتاب درآورده‌ایم، در قالب جدید و لباس نو قرار داده‌ایم و شما باید از درون مثال و قالب نو به آن مفهوم برسید. پس در نتیجه شما با خواندن مطالب گفته شده ـ پرسش‌های گفته شده برای آستانۀ مطلق و یک تست مفهومی از کتاب مشاوران ـ پی می‌برید باید مفاهیم موجود در کتاب درسی را به چه شکل زیر ذره‌بین قرا دهید، تا بتوانید به تست‌های مفهومی پاسخ دهید.

نوعی دیگری از تیپ‌بندی (کنکاشی): 

در علوم انسانی چون بحث شناخت خود و جهان پیرامون به میان می‌آید؛ کندوکاو کردن را حس می‌کنیم چرا که اساساً باید حواشی را کنار بزنیم تا به موضوع مورد هدف نزدیک شویم.

در اصل شکل و زمینه، انگار می‌خواهیم ساختار تصویری را بخوانیم؛ آن ساختار تصویری یک واقعیت عینی است که به صورت شکل و زمینه ادراک می‌کنیم.

مثلا در  آن تست از کتاب تیزشیم روان‌شناسی، در زمینه، خطوطی وجود دارند که با هم موازی هستند و فاصلۀ آن‌ها از هم برابر است (کلیتی از این شکل را توضیح دادیم.)

اما وقتی جزئی‌تر نگاه می‌کنیم، با خواندن پاسخنامۀ تشریحی به همراه خط راهنمای تستی، به پاسخ درست این تست می‌رسیم:

برای پاسخگویی به تست‌های کنکاشی باید واژگان کلیدی را بیرون کشیده باشیم؛ مثلاً بگویم:

چیزی که ناخالص است یعنی طی فرآیندی به آن مواد افزودی اضافه شده؛

اما چیزی که بی‌آلایش است، خالص است.

شما در برخورد با تست‌های کنکاشی (مانند مواد ناخالص)، انگار که باید مواد افزودنی را کنار بزنید تا به واژگان کلیدی صورت سؤال برسید.

در پاسخنامۀ تیزشیم کتاب مشاوران واژگان کلیدی را کشف می‌کنید.

نوع دیگری از سؤالات  برای به چالش کشیدن خودتان، سؤالات ترکیبی است. در سؤالات ترکیبی گاهاً از «مفاهیم یک درس خاص یا مفاهیم چند درس متوالی و مرتبط با هم»، سؤالاتی طراحی می‌شوند.

در درس روان‌شناسی تمرین کنید که مباحث از دروس مختلف را به یکدیگر ربط دهید؛ یک مثال می‌زنم تا یاد بگیرید:

در درس چهارم با انواع نشانه‌های بازیابی شاملِ دو نوع درونی و بیرونی، آشنا شدید.

۱. نشانه‌ی درونی (منظور، نشانه معنایی است.)

۲. بیرونی (منظور، نشانه‌ی حسی یا غیر معنایی است.)

با مثال، توضیح بیشتری می‌دهم‌:

🔹مثلا بین  «یادگیری» و  «درس خواندن»، ارتباط معنـاداری وجود دارد. ممکن است برای فردی یادگیری به عنوان یک ارزش باشد برای درس خواندن.

اما برای فردی دیگر، یادگیری به عنوان ارزش نباشد و هدف او از درس خواندن، صرفاً کسب نمره بالا در فلان درس باشد!

* پس ارتباط معناداری بین یادگیری و درس خواندن وجود دارد.

➖ نتیجه می‌گیریم که نشانه‌ی درونی، اطلاعاتی است که با آنچه باید بازیابی شود، ارتباط معنایی یا ارتباط مستقیم وجود دارد.

➖ (مثل دو واژۀ گوشی و استکان) اما منظور از نشانه‌ی بیرونی، اطلاعاتی است که با آنچه باید بازیابی شود، ارتباط مستقیم ندارد.

🌀 حالادر همان درس چهارم با حافظه معنایی که از انواع حافظه بلند مدت است آشنا شدید.

در آنجا هم اطلاعات بر اساس ارتباط معنی‌داری که باهم دارند، ذخیره می‌شوند (تصور کنید مجموعه اعدادی را در مقابل ما قرار داده‌اند؛ که اعداد مانند 1919 و 2020، جزو همان مجموعۀ اعداد است، شما بر اساس اطلاعاتی که برای هر یک از این اعداد دارید، این دو عدد را رمزگردانی می‌کنید؛ مثلا بر اساس قرارداد 1919 که توسط وثوق‌الدوله بین ایران و انگلیش منعقد شده‌است؛ و همچنین می‌دانید در سال 2020 قرار است بازی‌های المپیک برگزار شوند.)

🔅 به عبارتی مهم، در حافظه معنایی اطلاعات از سازماندهی معنایی یا مفهومی برخوردار است.

؟!سؤالات مهم:

برای بازیابی اطلاعات، کدام نشانه کارآمدتر از نشانه‌ی بیرونی است؟

بله نشانه‌ی درونی کارآمدتر از نشانه بیرونی است.

به نظرتان این نوع رمزگردانی (رمزگردانی معنایی) ، پایدارترین نوع رمزگردانی است؟

بله از پایدارترین انواع رمزگردانی است، چون عمیق تر از سایر انواع رمزگردانی است.

یک سؤال ترکیبی را ببینیم:

در آخرین بخش از تیپ‌بندی پرسش‌های چهارگزینه‌ای، با سؤالات حافظه‌ای بر می‌خوریم؛ به مرور زمان تعداد این سؤالات در کنکور سراسری کم‌تر می‌شود، چراکه طراحان سؤال در طراحی این نوع تیپ‌بندی، می‌خواهند حافظۀ شما را بسنجند. در آخرین بخش از تیپ‌بندی پرسش‌های چهارگزینه‌ای، با سؤالات حافظه‌ای بر می‌خوریم؛ به مرور زمان تعداد این سؤالات در کنکور سراسری کم‌تر می‌شود، چراکه طراحان سؤال در طراحی این نوع تیپ‌بندی، می‌خواهند حافظۀ شما را بسنجند.

پاسخ گزینۀ 4 است؛ فیلسوفان ------» استدلال‌های منطقی /عرفا -----» درک درونی

جمع‌بندی: شما می‌توانید قبل از شروع مطالعۀ هر درس روان‌شناسی نگاهی به پرسش‌های چهار گزینه‌ای در کتاب روان‌شناسی جامع کنکور مشاوران بیندازید تا دست‌تان بیاید چگونهآن درس خاص را بخوانید. (مرحلۀ کنکورشناسی)

مقالات مرتبط: 

10 سوال رایج دربارۀ تست‌زنی

برنامه‌ریزی ویژه روانشناسی کنکور 1400

روش و منبع برای روان‌شناسی کنکور 1400

دوران کرونا و آموزش مجازی: 

ـ دوستان کنکوری؛ آموزش مجازی و حضور کم‌ رنگ‌تر معلم و دانش‌آموز در کلاس درس حضوری، باعث به وجود آمدن صدمه‌ای بر آموزش کشور است.

ـ شما کنکوری‌ها، نمی‌دانید کلاس تست شرکت کنید یانه؟ متکی بر خودتان باشید تا مستقل‌تر شوید ؟ یا نگاه‌تان به راه و رسمی باشد که مشاور برایتان ترسیم می‌کند؛ به هر حال دغدغه‌های این چنینی دارید.

ـ وقتی مسئله‌ای در فهم درسی مانند روان‌شناسی پیدا کردید، ممکن است پرسیدن سؤال خود را پشت گوش بیندازید و به رفع اشکال بها ندهید (چراکه تعدادی از مدارس در سال کنکور، برای دانش‌آموزان دوازدهم، از معلمی برای روان‌شناسی استفاده نمی‌کنند و تصور بر این است که دانش‌آموزان انسانی چون در پایۀ یازدهم، روان‌شناسی را پشت سر گذاشته‌اند، برایشان کفایت می‌کند. 

ـ اما برای شما کنکوری‌های 1400، بخشی از آموزش درس روان‌شناسی، مجازی بوده‌است و بازهم آن موقع چالش‌هایی برای نخواندن و تست نزدن و رفع اشکال نکردن کتاب درسی داشته‌اید ...)

با استفاده از کتاب روان‌شناسی جامع کنکور مشاوران که 95% تشابه با تست‌های کنکور 99 را داشته‌است، به بهترین نتیجه در درس روان‌شناسی دست یابید.

به منظور خرید این کتاب اینجا  کلیک کنید. 

 

1 نظر

چهارشنبه 2 مهر 1399

سلام یک سوال داشتم کتاب روان شناسی مشاوران برای هر درس بیشتر دویست تست دارد چطور باید این همه تست را کار کرد

پاسخ انسانی ها

چهارشنبه 2 مهر 1399

سلام دوست عزیز.

این مطلب را حتما بخوانید

برنامه‌ریزی ویژه روانشناسی کنکور 1400

نظر شما چیست؟